Informační technologieV současné době patří ICT mezi nejvíce zmiňované oblasti vzdělávání zejm. díky adaptaci společnosti na moderní trendy a technologie ve výrobě i plánování výrobních procesů. Stále výrazněji se klade důraz i na základní informační gramotnost, bez které již nelze v dnešním světě uspokojivě žít. Díky příchodu informačně-technologické revoluce a digitalizaci průmyslové výroby (v podobě Průmyslu 4.0) je nezbytné připravovat žáky na čím dál vyšší podíl technologických prvků v moderní výrobě a omezení lidského vlivu na tyto procesy. Rozvoj IT & ICT na naší škole se datuje ke konci 90tých let 20. století, kdy byl nastartován projekt INDOŠ (Internet do škol). V té době byl zařazen do výuky tehdy ještě nepovinný předmět Výpočetní technika (VT). Od roku 2011, kdy vešly v platnost školní vzdělávací programy (ŠVP), stal se předmět povinný a změnil název na Informační technologie (IT). Jelikož jsme se na kurikulární reformu připravovali tvorbou ŠVP již od roku 2008, byl dostatek prostoru využít zapojení do projektu Zpřístupnění ICT a CAD systémů i žákům se speciálními vzdělávacími potřebami v roce 2009 a jeho následujících výstupů, o něž jsme doplnili výukový obsah předmětu IT směrem blíže k daným specifikám jednotlivých oborů vzdělání. Z těchto důvodů jsme zařadili do výuky ICT i prostředky, které jsou zaměřeny na využití konstrukčních SW v praxi, např. Autodesk AutoCAD, Inventor, Architecture, Adobe Illustrator a další software. Kromě zmíněného SW jsme vybavili celkem 2 nově koncipované bezbariérové učebny moderními hardwarovými prostředky, jako jsou 3D tiskárny, 3D skenery a CNC frézky. Tato zařízení používají žáci jak k dosažení lepší názornosti standardní výuky ICT i odborných předmětů, tak v rámci volnočasových aktivit a kroužků. Tato zařízení a SW neustále inovujeme a dovybavujeme i učebny (dílny) OV, kam postupně také nasazujeme moderní stroje tohoto zaměření. Jsme jedna z mála škol v kraji, která se zabývá 3D technologiemi (jakými jsou reverse engineering, rapid prototyping a 3D tisk) již od roku 2010. Mgr. Petr Prokšenka | ||||
Další odkazy
|